Úvod Historie Větroně Polomakety Akrobaty Slow fly Soutěžení       

 

    Zde Vám představím akrobatické modely s elektropohonem, se kterými jsem měl čest se potkat a létat. Některé také jsou polomakety, ale už víme, jak je to relativní. Pokud chcete více o modelech od JR Models jděte na http://www.jr-models.cz.


Moje nejmilejší dítě, RUMFAL, od JR Models. Postavil jsem tři prototypy, než se narodil. Velice rád s ním létám razantní akrobacii při pohonu jen 8 aku 1,8 Ah, Mega Mini 7E a vrtule Aeronaut 8,5x7 (tuto kombinaci mám odzkoušenou jako nejlepší, ale zatím jsem nezkusil střídavý motor). Váha je pod 1300g. Velmi dobré akrobatické vlastnosti, ochotně jde i do 3D obratů, kdo má chuť zkuste - doporučuji.

 

S modelem TRENER 1,5m od JR Models trénuje akrobacii můj nejmladší synek. Robustnímu modelu stačí motor Mega Midi 10E, vrtule Aeronaut 10x7 a 10 aku 1,8 Ah. Váha 2kg. Cvičný model s velmi dobrými akrobatickými vlastnostmi.

Mysleli jsme s Rumreichem (JR) na akrobatický dvouplošník, ULTIMATE se jevil jako nejvhodnější. Vlastnosti ověřoval tento "placák", poháněl jej další supermotor pro akrobaty a nesoutěžní éra (řada E) od fy Mega Mini 10E, vrtule Aeronaut 10x7 a 10 baterek. Váha jen asi 1500. Model velmi dobře akrobatil, hlavně díky ploše trupu mu byly typické dlouhé nožové lety.

 

Z hubeného prototypu vznikl tento plnoštíhlý krasavec ULTIMATE. Pohon zůstal stejný, vlastnosti také (kromě toho extrémního nožového letu) a vzhled je mnohem lepší. Váha kolem 1650g. Velmi příjemné, obratné a dynamické letadélko.

Nebojím se termínu plnokrevník, verze modelu CAP 232 opět od JR Models. K pohonu sloužil motor Mega Mini 10E s převodem 1:1,9, třílistá vrtule Falco 13x8,5, 18 baterek a váha byla asi 3,5kg. Razantní, dynamické a velmi líbivé.

Časy se mění, populární DIABLOTIN SUPER. Visení nebyl problém modelu, ale můj, při pohonu Mega Mini 7E s převodem 1:1,9 a vrtuli 16x8. Váha byla jen 1780g. Podobně vhodný byl i pohon Mega Mini L s vrtulí APC 12,3x3,5. Bláznivé éro pro crazy piloty. Paradoxně je vhodný, díky profilu a malému plošnému zatížení, i jako cvičný model a pro létání na malém prostoru.

 

Bláznivá doba Fun-Flyů se nevyhnula ani mně, elektrifikovaný FUN-FLY 1m od JR. Vpředu Speed 700 s vrtulí 9x4 a 10 aku. Jsme na exhibici po ME 95 se Zdeňkem Rydlem. Tyto crazy modely mi nepřirostly na srdce, ale motalo se to fest.

 

FUN-FLYík u JR zvaný Mikro. 400 s převodem 1:2,3, vrtule Graupner 9x5 a 8x 500AR. Tížilo jen asi 500g a všechna kormidla hejbána. Ještě větší bláznivina, ale někomu se to může i líbit, jinak letové vlastnosti velmi dobré u obou těchto modelů, hlavně obratnost.

 

A toto je velká paráda z dílny a hlavy Bedřicha Janáčka, jeho FERAT v provedení od JR Models má laminátový trup a konstrukční plochy. Béda lítal na ledacos, naposledy v něm má Kontronika z "fajky" a 18 baterek. Já zkoušel Robbe Planetu a pak Megu Midi 10E s převodem 1:1,9 s vrtulí Falco 15x14 a 16-ti články, také super. Éro je aerodynamicky hodně "domakané", rychlé a razantní. Pro náročné vychutnávače dynamické akrobacie.

 

Pylonové modely jsme také zkoušeli, tento pochází z dílny Zdeňka Rydla. Sendvičový model (z forem) vážil kompletní kolem kila, motory byly různé, Palička, Mega. Vrtule vždy "rychlá" s velkým stoupáním a dle pravidel 7 článků. Bylo to příjemně adrenalinové polétání.

Malých akrobatů na 400-stovku jsem měl několik (včetně prototypů pro JR), nejhezčí byl CAP 232 Mikro od JR Models. Pohon Speed 400/6, převod 1:2 a vrtule se mi osvědčila Graupner Slim-prop 9x5. Klasicky 8 baterek 500AR a váha kolem 700g. Příjemné vlastnosti mají tyto letadélka, ale jen v klidném počasí a rasantní akrobacii je přeci jenom málo motoru.

 

Další z DIABLOTINů, tentokrát zvaný Mini. Motor Mega mini 7E, vrtule s malým stoupáním, např. Aeronaut 10x5, 8 aku 1,8Ah a váha pod 1,2 kg. Obratný a pomalý, jak rozporné, a "hodný" (tj. velmi dobře ovladatelný).

 

    Nahoru    

 


Přeji příjemné chvíle s elektrolety poháněnými vrtulemi FALCO a nově s pěknými letadélky v PC simulátoru FMS.
               
Pište na hustak.falco@tiscali.cz poznatky, připomínky a objednávky na vrtule a CD FALCO, dále komentáře, nápady i otázky ohledně elektroletu a PC simulátoru.

Poslední úprava: 17.10.2008