Úvod Historie Větroně Polomakety Akrobaty Slow fly Soutěžení

 

    Na této stránce se můžete nechat inspirovat modely, které velmi připomínají skutečná letadla - polomaketami. Jsou velmi populární, pěkně vypadají a jsou-li dobře udělány, mají příjemné letové vlastnosti, tedy pro rekreační modely poháněné elektromotory ideální. Že zde vidíte převážně výrobky firmy JR Models bude asi tím, že jsem s Honzou Rumreichem dlouhá léta spolupracoval při návrzích a zalétávání těchto modýlků. Další o modelech od JR Models na http://www.jr-models.cz. 


Začneme ideálním cvičným modelem letadla COURIER, který dodává firma JR Models. Nenáročný, hodný, odolný a je poháněný klasicky motorem Speed 400/7,2, vrtulí 6x4 a 7 nebo vždy lépe 8 článků 500÷700mAh (pozor na akumulátory, které mají uváděnou velkou kapacitu - bývají "měkké"- tzn. při našem odběru kolem 10 A na tom budete lépe s aku Sanyo 500 AR než třeba s XXX 1200mAh). Elegantní modýlek váží asi 700g,  je dobře ovladatelný a má velký rozsah rychlostí.

 

Obratný, odolný, "poslušný", elegantní a ještě dvoumotorák, ISLANDER od JR Models. Je neuvěřitelné, co tento model vydrží, máme jej spoustu let, moji synci se s ním naučili, jak létat rovně a pak i kotrmelce, má min. 400 startů a stále chuť vzlétnout. Pohánějí jej dvě 400/7,2 s vrtulemi 6x4 a 8 baterek Sanyo 1,8Ah. Váží kolem 1250g. Ideální model pro výcvik RC pilotáže včetně akrobacie, ale i pro rekreační polétání.

Už předloha je exkluzivní, natož pak  CRI CRI od JR Models. Celobalsový model s příjemnými letovými vlastnostmi, dostatečně obratný i pro akrobacii. Nejdříve létal s 2x Speed 400/7,2 a vrtulemi 6x4, znatelně výkonnější pak jsou 400/6 s převody 1:2 a vrtulemi kolem 200x140 (nejlépe Aeronaut 8,5x6). Vždy s 8-mi aku Sanyo 1,8Ah vážil asi 1500g. I v zimě na lyžích je s Cri Cri prima polétání.

 

Nyní série velkých parád od JR. Nejdříve model stíhačky LIGHTNING. Stíhačka jak má být: rychlá, obratná a hlavně typicky netypická silueta. Jen je problém při startu, doporučuji, ať vrhne kolega. Prvně létal s 2x 400/7,2 a vrtulemi Aeronaut 6x5, posléze s motory Permax 450 a vrtulemi 7x7 a to byl ještě větší fofr. Napájení vždy 8x 1,8Ah, s 400 vážil 1300 a s Permaxy skoro 1500g - prima na vyřádění se.

Podobný model, snad jen trochu konzervativnější, ale ne moc: MOSQUITO. S tímto létal pro radost svou, i přihlížejících, kolega Bedřich Janáček. Technické parametry jsou obdobné jako u Lightninga.

 

Jen mírně bláznivý nápad, elektrifikovat velké MOSQUITO od JR. Začal jsem s 2x Speed 700 a 14-ti články, letělo to, ale stíhačka to nebyla. S motory Mega Mini 7E a 18x aku už jo. Vážilo  asi 3300g, vypadalo bitevnicky a chovalo se jako velký model, stabilně a razantně.

 

Polomaketu bombardéru MITCHELL mám obzvlášt rád, vydržím s ní dlouze prolétávat a mezipřistávat třeba celé odpoledne.Model je velmi stabilní a dostatečně dynamický jen s motory Speed 400/6 s převody 1:2 a vrtulemi 200x140. Váží s 8-mi baterkami asi 1700g. Vzhledný a exkluzivní model.

 

Také polomaketu MITCHELL jsme ověřovali na placatém modelu, někdy se mi stýská  po jeho super vlastnostech. Při stejném pohonu vážil 1150g a byl velmi obratný.

 

Náš velký guru a otec soutěžního elektrolétání u nás, Jan David, nám pózuje s dalším bonbónkem od JR Models,  CAP 232, původně na 6,5 spalovací motor. Létal ve dvou verzích, tato je s motorem Mega S7, 14-ti články 1,8Ah a vrtulí Aeronaut 10,5x8. Váha kolem 3300g a dobré vlastnosti už většího éra (druhá verze viz. akrobaty).

 

I tak to končívá. Po zalétávání modelu BEDE 5 od JR. Dost nás potrápil s úhlem náběhu tlačného motoru, ale zvítězili jsme.  S motorem Speed 400/6, vrtulí 6x4 a osmi aku 500AR byl pak model dynamický a obratný.

Model hydroplánu CURTISS, se kterým v roce 1919 přelétli dva maníci  Amíci Atlantik (s mezipřistáními), pochází z časů, kdy jsem ještě měl čas. Dvě křídla, tři motory, dvě výškovky, tři směrovky, trup jen bačkora, lišty a provázky, to je dost na jeden model. Klasicky celobalsově stavěný velký kit má rozpětí 1500 (profil E-385) a váhu se třemi (možno i 4)  Mabuchi 380 a 8-mi články asi 1400g. Vypadá a lítá (to opravdu) super, proto dovolte vyjímečně dvě foto.

 

To jsem přehnal, F-16 od Styro Kit. Měl v sobě "400/6" a 8 500AR a rychlou vrtuli. Křidélka jej neunesla, ač ho Zdeněk Rydlo vrhal, co mohl.

 

Trysková stíhačka s vrtulí CORSAIR od Bohemia Model. Už první naše setkání vyhrála, upoutaly mne její tvary a exkluzivita. Celobalsový, perfektně zpracovaný model, váží s motorem Mega Mini 7E, vrtulí Aeronaut 8,5x7 a 8-mi články 1,8Ah cca 1450g. Razantní, stabilní (to velmi, díky negativnímu vzepětí) a zajímavě se tvářící ve vzduchu. Jen měkké přistání se mi moc nedaří, ještě musím doladit výchylku klapek (křidélek). 

 

Jeden z prvních vyrobených modelů CATALINA od firmy HVP Model z Prahy. Moc a moc líbivá, dobře létající. S motory Speed 400/7,2;  6x4 vrtulemi a 8-mi aku vážila kolem 1400g a spolehlivě startovala z vody, snad jen zbytečně rychlá.

 

Další zajímavý model CESSNA SKYMASTER, ač na první pohled nevypadá, taky dvoumotorák. Postaven osvědčenou technologií JR Models, centroplán (trup, kus křídla a gondoly) jsou laminátové z forem, podobně i u Mitchella, Lightninga, Mosquita atd. Model je velmi tuhý a vzhledný - při nízké váze. Poháněly jej dvě 400/6 s převody 1:2, napájenými 8 aku. Přes svůj bačkorovitý charakter byl obratný, svižný, stabilní a zajímavě si vypadal.)

 

 

    Nahoru    

 


Přeji příjemné chvíle s elektrolety poháněnými vrtulemi FALCO a nově s pěknými letadélky v PC simulátoru FMS.
               
Pište na hustak.falco@tiscali.cz poznatky, připomínky a objednávky na vrtule a CD FALCO, dále komentáře, nápady i otázky ohledně elektroletu a PC simulátoru.

Poslední úprava: 17.10.2008