Úvod Historie Větroně Polomakety Akrobaty Slow fly Soutěžení

 

Na této stránce Vám nabízím několik elektroletů-větroňů. Některé starší jsou na stránce historie, některé z těchto zase patří mezi polomakety, jak relativní. Další o modelech JR Models na http://www.jr-models.cz.


Líbivý, obratný a dobře létající SUPER HANDSEL od firmy JR Models. Má ovládaná křidélka (i jako vztlakové klapky a brzdy), výškovku a motor, tím je Speed 400/6 s převodem 1:3 (Griebl) a vrtulí Falco 11x6,5. S 8 aku Sanyo 500 AR váží 750g. Model je obratný při akrobacii, klidný v termice, prostě super.

 

Patří sem i EXTASI od JR Models, neboť s ním létáme i bez pohonu (jiný, menší trup) na svahu. Pohonem je motor Speed 400/7,2 s vrtulí 6x5 a 8x Sanyo 500 AR. Ještě dynamičtější je s 400/6 a vrtulí 4,7x4,7. Váží jen kolem 500g. Je velmi rychlý, dynamický a obratný, ale přitom stabilní díky autostabilnímu profilu jediného křídla.

Polomaketa motorizovaného větrně GROB od JR Models patří mezi líbivé a dobře létající rekreační modely. Ovládáme křidélka, výškovku i směrovku, potěšením pak jsou starty ze země. Speed 400/7,2, vrtule 6x4 nebo sklopná 6x3,5, 8 článků 500 AR a celý váží asi 800g. Lepší dynamické vlastnosti má ale se Sp.400/6, převodem 1:2 a vrtulí Falco 10x5,5.

Větším nebo už velkým větroněm je 3 m DISCUS od fy Gerasis, který jsem samozřejmě upravil na elektrolet, což nebyl problém. Motor je starší Mega S4, vrtule Falco 11x6,5 a 10 baterek kolem 1,8 Ah. Váha něco přes 3 kg a pohon je schopný model svižně vytáhnout 4x do zhruba 200 m. Prima polétání, vypadá velmi věrojatně (překlad neznalcům: jako skutečný), brzdící štíty činí přistání lahůdkou.Více o podobných modelech na http://www.gerasis.cz.

 

Vlastní model s Jedelsky profilem. Rozpětí 1800, pohon jako Vivat a váha jen 600g. Jednou mě s ním budou muset při dostávání z termiky pomoci buď myslivci nebo kulometná rota, je to taková elektro A2.

 

Polomaketa ale také větroň , a ještě motorizovaný - VIVAT od JR Models. Velmi líbivý model známého letadla, pohon buď Speed 400/7,2 se sklopkou 6x3,5, nebo lépe 400/6 s převodem 1:3 a vrtulí Falco 11x6,5. S 8 aku 500 AR váží asi 800g a ve vzduchu je jako živý a v termice úspěšný.

 

Éra házedel, u JR Models to je především SUPER ELÁN. Ale vyhazování mne a mou ruku dlouho nebavilo, tak pak měl v čumáčku Speeda 400/6 s převodem 1:4 a vrtuli Falco 13x8U. Model vážil s 8-mi články 500AR asi 700g a létal i nahoru velmi svižně.

 

První soutěžní model, který jsme stvořili s Bedřichem. Klasická závodnická technologie, celý model je z laminátu, tedy z forem. Rozpětí bylo asi 1900, váha podle pohonu. Tehdy jsme létali s motory od Robbe (které zajistil sponzor fa ROBI) a 24 články  1 Ah. Létali jsme s ním naše první MS v Holandsku r.1992.

 

Začal jsem spolupracovat s Patrikem Heinrichem z Žiliny a s modelem LASER jsem létal následující dvě sezóny a MS v Austrálii r.94 (zde s Bedřichem a Zdeňkem Rydlem). Rozpětí měl 1700 a s velkým motorem od Robbe (740) nebo Robbe Planeta a s 30-ti články vážil okolo 2400g. 

Velmi dobré vlastnosti i rychlost měl SCORPION také od Pati Heinricha. Moderní koncepce i profil (MH), absolvoval se mnou ME v Rakousku r. 95 a moje poslední i nejúspěšnější MS roku 1996 u nás v Nesvačilech, kde jsem zůstal už jen kousek od bedny (20 místo). Nejdříve létal s motorem Robbe Planeta a pak už "stříďák" Hectoplett s převodem a 30 baterkami.

 

Pohodová, rekreační až cvičná je CLAUDIA od JR Models. Lze ji pohánět 600-tistovkou s vrtulí Falco 8,5x5, popř. VM 2412 s 10x5,5 napřímo, nebo lépe s převodovkou, např. Sp.600/7,2 převod 1:3 a vrtulí Falco 12x8 nebo 13x8U. S 8-mi aku 1,8Ah váží kolem 1,4 kg.

Velmi dynamický je větroň BLUE ANGEL také od JR. Vhodný pohon začíná u Speedu 700 s vrtulí Falco 10,5x6 a 8 aku 1,8Ah. Výkonnější je použití 10 článků a např. Mega mini 10E s vrtulí Falco 11,5x7 nebo Mega S4 a vrtule Falco 12x7,5. Váha bude něco přes 2 kg.

 

                                                                                              

    Nahoru    

 

Přeji příjemné chvíle s elektrolety poháněnými vrtulemi FALCO a nově s pěknými letadélky v PC simulátoru FMS.
               
Pište na hustak.falco@tiscali.cz poznatky, připomínky a objednávky na vrtule a CD FALCO, dále komentáře, nápady i otázky ohledně elektroletu a PC simulátoru.

Poslední úprava: 17.10.2008